fbpx
download

Heiti Mering: millist mõju avaldab koroonaviirus majandusele?

Avaldatud
8. veebr. 2020
Jaga

Hiinas alguse saanud koroonaviirus on lühikese ajaga avaldanud ulatuslikku kahju nii inimestele kui ka majandusele tervikuna, kirjutab Accelerate Estonia rahvusvaheliste kaubavedude digitaliseerimise projektijuht Heiti Mering.

Karantiinis linnad ja kruiisilaevad, suletud tehased ning inimtühjad tänavad on vaid mõned ilmingud, mida võib Hiinas kohata. Lisaks sellele on suur osa kaubavahetusest Hiinaga peatatud või tõsiselt häiritud, ning sellele on üsna valuliselt reageerinud ka maailma börsid.

Hiina võimude sõnul on viiruse tagajärjel hukkunud umbes 500 ning haigestunud üle 20 000 inimese, kuid tegelik arv võib olla sootuks teine kui avalikult räägitakse. On keeruline meenutada sarnaseid juhtumeid, kus tõve tõkestamiseks oleks sedavõrd radikaalseid meetmeid rakendatud, mõjutades niivõrd suurel määral maailma majandust tervikuna ning loomulikult ka Eestit ennast. Kusjuures, analüütikute hinnangul saab koroonaviiruse majanduslik kahju olema oluliselt suurem kui seda oli 2003 aastal epideemiliselt levinud SARS-viiruse tagajärg.

Olgu sellega kuidas on, meil kõigil tuleb sellest olukorrast õppida ja teha tõsiseid järeldusi äriliste riskide maandamiseks.

Suur osa tööstusest on tihedalt seotud Hiinas valmistatud detailide, elektroonika või materjalidega ja nii ähvardab sealne tehaste sulgemine ka meie tööstusettevõtteid. Kui olukord peaks taastuma, tähendab see aga kaubavedudes tekkivaid järjekordi, kõrgemaid veotariife ja muid ettenägematuid kulusid juba sõlmitud lepingute täitmisel. Kuigi antud olukorras on raske kindlaid lahendusi rakendada, on siiski mõned soovitused, mida saab teha:

– Kui võimalik, broneerige kõik lähenevad saadetised juba ette saadaoleva väljumiskuupäevaga, et teie kaubad võimalikult kiiresti liikuma hakkaksid;

– Kaaluge mõne kavandatud saadetise nihutamist merevedudelt lennutranspordile. Pange siiski tähele, et vedude kuhjumine ja isolatsioon võib tõsta merevedude hindu hooajalisest normist kõrgemale, mis omakorda mõjutab lennukaupade veohindasid, kuna paljud saatjad otsustavad tellimuste kohaletoimetamist kiirendada;

– Kui teie tootmine on varases staadiumis, kaaluge hankimist väljaspool Hiinat.

Logistikaga seotud probleemidel on veel ka teine pool, mis tuleneb rahvusvahelistest nõuetest ja riikide ning ettevõtete valmisolekust rakendada digitaalseid andmevahetuse standardeid. Kogu maailma majandus sõltub logistikast ja kuigi erinevaid infosüsteeme on tuhandeid, baseerub kogu kaubavedu siiski paberdokumentidel, nagu see on olnud viimased 150 aastat. Kui kogu tarneahel oleks digitaalne, võiks suur osa saadetistega seotud toimingutest olla automatiseeritud või tehtud töötajate poolt kodukontoris. See on üks viis, mis võimaldab piirata viiruse levikut, sest automatiseeritud protsessid hoiavad ära vajaduse personaalseks kontaktiks.

Seekordne viirusepuhang paneb proovile kaugtöö võimalused ja küllap seda ka rakendatakse, kus vähegi selleks võimalust on. Kaugtöö ja hästi läbi mõeldud infovahetus ei ole enam lõbus eksperiment vaid reaalsus, milleta ei saa kui olukord seda nõuab.