fbpx
images

Eesti võtab maailma logistikasektori kaasajastamisel juhi rolli

Avaldatud
12. juuni 2020
Jaga

Riigi innovatsiooniprogrammis Accelerate Estonia arendati välja rahvusvahelise kaubavedude digitaalne platvorm, mis ühendab eCMR teenuse pakkujaid nii Eestis kui ka välismaal ning mis muudab transpordiga seotud asjakohase teabe elektrooniliselt ja reaalajas kättesaadavaks kõigile tarneahelas osalejatele. Digitaalne kaubaveo lahendus aitab Eesti logistikasektoril koos tootmise ja jaekaubanduse tegevusaladega hoida aastas kokku üle miljardi euro.

Accelerate Estonia idee autor ning Majandus-ja Kommunikatsiooniministeeriumi majandusarengu asekantsleri Viljar Lubi hinnangul avaldab eCMR lahendus mõju mitmetele valdkondadele. “Euroopa Komisjoni uuringud näitavad, et umbes 99% piiriülestest kaubaveost toimub jätkuvalt vähemalt ühes etapis paberil. See aga tähendab, et logistikasektori arenguid koormab bürokraatia ajal, mil rahvusvaheline kaubandus kiiresti areneb näiteks tänu e-kaubanduse kasvule,” sõnab Lubi. 

“Paberil põhinev kaubavahetus on ressursikulukas nii avalikule sektorile kui ka ettevõtjatele. Näiteks on ühe kaubaveoga seonduva dokumendi administratiivkulu ca 11 euri, mis on üle kümne korra kallim kui dokumendi digitaalne versioon. Vahe on märkimisväärne, kas pole. Arvestades, et ühes aastas toodetakse ca 400 miljonit kaubaveoga seonduvat dokumenti nagu saatelehed, transiidi-, ekspordi- ja impordideklaratsioonid, räägime siinkohal väga suurtest summadest, mis valdkonna digitaliseerumisel vabaneks ning mida saaks suunata efektiivsemalt sektori terviklikuks arenguks,” lisab Viljar Lubi. 

Rahvusvahelise kaubavedude digitaliseerimise projektijuhi Heiti Meringu hinnangul on eCMR lahenduse kasutamisele võtmisest ettevõtjatel ja riigisektoril ainult võita. “Digitaalne veotee võimaldab riigil koguda andmeid, mille abil paremini planeerida ja suunata investeeringuid logistikavaldkonna arengute juhtimisel. Nii kogutakse andmeid automaatselt, vabastades samal ajal ettevõtja kohustusest koostada ja esitada oma tegevuse kohta statistilisi andmeid. Need on lihtsalt juba automaatselt tehtud. Lisaks sellele toob digitaalne kaubavedu kaasa ca 30-40% efektiivsuse tõusu administratiivkulude optimeerimise arvelt. Arvestades näiteks Eesti kaubavedude mahtu, tähendab see ca 1 miljardi euro suurust võitu ühes aastas ” sõnab eCMR projektijuht Heiti Mering. 

Euroopa Liit valmistab ette määrust, mis soodustab digitaalsele rahvusvahelisele kaubaveole üleminekut. “Määrus on oma ettevalmistuse viimases etapis ning õige pea võetakse see vastu. Sellegi poolest võtab EL liikmesriikide üleminek ühtsele digitaalsele platvormile veel kõvasti aega. Nii võime rääkida, et järgmise viie aasta jooksul toimuvad rahvusvahelises kaubaveos väga ulatuslikud ning kiired arengud. Eestil on siinkohal võimalus olla eeskuju, mis juhib logistikasektori kaasajastavaid arenguid. See on uus digiteenus, mida globaalselt eksportida,” lisab Mering.

Täna toimus veebinar “Euroopa logistikasektori miljardi euro küsimus”, kus räägiti logistika- ja transpordivaldkonna digitaalsest tulevikust. Arutelul osalesid Accelerate Estonia rahvusvahelise kaubavedude digitaliseerimise projektijuht Heiti Mering, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi majandusarengu asekantsler Viljar Lubi, Via3L Speditioni müügi- ja arendusdirektor August Tillo, Maksu- ja Tolliameti peadirektori asetäitja Rivo Reitmann, Ericsson Eesti juhatuse liige Andrus Durejko ning transiidi- ja majandusekspert Raivo Vare.